8 Pemulihan Rumah Asli untuk Kulit Kering



Setiap tahun sekitar waktu ini cuaca semakin sejuk, kulit saya sentiasa kering, terutama muka, tangan dan kaki saya. Nasib baik, Disember ini telah cukup hangat, setakat ini, dengan beberapa hari dalam 60-an, tetapi tidak lama lagi ia akan menjadi musim kering kulit dan saya akan menggunakan semua ubat rumah untuk kulit kering!

Saya mudah sejuk dan bahkan orang lain mengatakan suhu di dalam rumah adalah baik-baik saja, anda boleh melihat saya duduk dengan pemanas elektrik mudah alih kecil saya. Walau bagaimanapun, masalah yang saya perhatikan apabila saya lakukan, kulit saya menjadi lebih kering! Ia mesti kerana pemanas elektrik menghilangkan kelembapan dari udara bahkan lebih. Oleh itu, saya telah berhenti menggunakan pemanas elektrik dan mendapati beberapa cara untuk mencegah kulit saya menjadi kering musim sejuk ini.

Apa yang Menimbulkan Kulit Kering dan Kenapa Anda Boleh Dapatkannya Pada Bulan-bulan Musim Sejuk
Terdapat banyak punca kulit kering. Anda mungkin secara semula jadi mempunyai kulit kering sepanjang tahun, atau ia mungkin disebabkan oleh produk yang anda gunakan seperti sabun yang melepaskan kulit minyak semulajadi anda, atau ia hanya bermusim, hanya berlaku pada bulan-bulan yang lebih sejuk.

Biasanya kulit anda adalah paling kering di musim sejuk kerana apabila suhu semakin sejuk, tahap kelembapan juga berkurang. Tahap kelembapan yang rendah juga boleh menyebabkan kulit kering jika anda tinggal di kawasan padang pasir. Kulit kering saya selalu menjadi lebih teruk pada musim sejuk dan saya perlu mula menggunakan semua ubat rumah untuk kulit kering untuk memerangi saya.

Bukan sahaja kelembapan yang rendah di luar di musim sejuk menyebabkan kulit kering, tetapi ia berlaku dengan pemanasan dalaman. Pemanasan, sama ada elektrik, papan asas atau gas asli, keluarkan kelembapan dari udara yang mengakibatkan kehilangan kelembapan dari kulit anda. Sesetengah jenis pemanasan boleh lebih kering daripada yang lain. Setelah banyak penyelidikan, saya mendapati bahawa jenis pemanasan yang paling kering adalah gas dan gas asli. Jenis pemanasan yang terbaik adalah papan asas air panas kerana ia tidak menyebabkan banyak kehilangan kelembapan di udara.

Satu lagi punca kulit kering adalah mengambil mandi panas yang panjang. Ini boleh mengeringkan minyak semula jadi kulit anda. Sebaliknya, cuba simpan suhu pancuran mendekati air suam.

Tidak peduli apa pun punca kulit kering anda, terdapat banyak ubat rumah yang mudah dan semula jadi untuk kulit kering. Walaupun pelembap yang anda dapati di kedai boleh berfungsi dengan baik, kebanyakannya mengandungi parabens dan petroleum, yang merupakan bahan kimia berbahaya yang anda tidak mahu menyerap ke dalam kulit anda. Jadi, inilah beberapa cara semula jadi dan sihat untuk menghidrat dan menenangkan kulit anda:

3 Pembaikan Rumah Semulajadi untuk Kulit Kering di Wajah Anda:
1. Memohon Minyak.
- Minyak semulajadi adalah cara terbaik untuk melembapkan kulit anda dan boleh digunakan sebagai pelembap. Minyak kegemaran saya untuk pelembab adalah minyak kelapa. Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai kulit rawan jerawat, saya tidak akan menggunakan minyak kelapa di wajah anda kerana ia dinilai sebagai sedikit lebih comedogenic. Minyak terbaik untuk digunakan untuk kulit rawan jerawat diberi nilai sifar pada skala komedogenik dan ini adalah minyak jojoba dan minyak hemp minyak, yang kedua-duanya berfungsi dengan baik untuk melembapkan kulit anda!

Saya sentiasa menyimpan minyak jojoba dan minyak hemp di tangan semasa musim sejuk dan memohon semula seperti yang diperlukan. Ia adalah salah satu ubat rumah terbaik untuk kulit kering di wajah anda kerana ia juga boleh digunakan untuk kulit rawan jerawat.

2. Madu.
- Ini adalah ubat rumah yang hebat untuk kulit kering. Ia sangat melembapkan, akan mengurangkan kekeringan dan menjadikan kulit anda lembut. Madu juga mengandungi banyak vitamin, antioksidan dan mempunyai ciri-ciri antimikrob dan antibakteria. Anda boleh memakai madu sebagai topeng muka, menggunakan kira-kira 1 sudu madu mentah dan biarkan selama 15 minit, kemudian bilas dengan air suam. Malah hanya menggunakan madu beberapa kali seminggu akan mengurangkan kekeringan.

3. Yogurt.
- Memohon yogurt ke kulit anda akan meninggalkan wajah anda melembapkan dan juga melawan jerawat dan mencegah kedut. Menurut ahli kulit hitam NYC, memohon yogurt ke wajah anda membantu melembutkan dan melembapkan kulit anda. Terapkan yogurt ke kulit anda dan biarkan selama 15 hingga 30 minit dan bilas dengan air suam. Anda boleh menggunakannya beberapa kali seminggu atau setiap hari untuk mengurangkan kekeringan.

5 Pemulihan Rumah untuk Kulit Kering (Badan dan / atau Wajah).
1. Minyak Kelapa.
- Minyak kelapa sangat bagus untuk merawat kulit kering. Ia sangat menghidratkan dan akan meninggalkan kulit anda lembut dan lancar. Saya suka memohon minyak kelapa setiap hari di seluruh badan saya sebelum saya tidur. Kemudian pada waktu pagi saya bangun dengan kulit super lembut dan tidak ada kekeringan! Sesetengah mengatakan untuk keputusan yang lebih baik, untuk memohon minyak kelapa selepas anda keluar dari bilik mandi atau mandi, kerana ia terkunci dalam kelembapan dan diserap lebih mudah.

2. Kunci Kelembapan dengan Teknik Semalaman ini.
- Ambil mandi hangat, tidak panas, kira-kira sejam sebelum tidur. Apabila anda keluar, ringankan keringkan diri dan segera gunakan minyak kelapa atau lain-lain jenis minyak di seluruh badan anda. Kemudian letakkan piyama anda, sebaik-baiknya dengan lengan panjang dan kaus kaki. Ada juga yang mengesyorkan memakai sarung tangan tidur.

Comments

Popular posts from this blog

8 Home Remedies for Veins Varicose You May Not Have Heard of

8 manfaat kesihatan makan kacang

8 remedi semula jadi untuk kembung perut dan gas