8 remedi semula jadi untuk kesakitan sendi



Aches, sakit, dan kekakuan sendi. Mereka datang bukan sahaja dengan usia, tetapi juga dengan arthritis, lupus dan penyakit kronik yang lain. Walaupun ramai orang mencari bantuan daripada ubat penyingkiran sakit seperti ibuprofen, naproxen, dan ubat-ubatan anti-radang yang lain, ubat-ubatan itu boleh keras pada badan anda.

Menggunakan rawatan semulajadi untuk sakit sendi dan kekakuan boleh membuat perbezaan besar dalam jumlah ubat yang anda perlukan. Kami telah menggariskan beberapa ubat herba dan homeopati yang hebat untuk melegakan kekakuan dan kesakitan.

Pemulihan herba, makanan sihat, dan senaman adalah cara terbaik untuk membantu melegakan kesakitan dan ketegangan sendi. Walaupun penting untuk memeriksa dengan doktor anda sebelum menambahkan herba kepada ubat-ubatan anda yang sedia ada, herba yang disenaraikan dalam artikel ini boleh membantu anda mengurangkan jumlah ubat preskripsi yang anda ambil. Ini seterusnya membantu meringankan masalah perut dan mengurangkan peluang ubat-ubatan ini yang memberi kesan kepada hati anda.

1. Cayenne.
Dikenali dengan rasa pedas yang panas, cayenne menjadikan salap topikal yang sangat baik yang melegakan kesakitan sendi. Rubbing cayenne di kawasan yang terjejas menyebabkan kerengsaan ringan, yang seterusnya "mengganggu" saraf daripada kesakitan sendi yang lebih teruk. Aplikasi topikal berulang lada cayenne boleh mengurangkan sakit artritis dengan ketara.

Untuk membuat pes topikal, campurkan 2 sudu besar lada ayam dengan 1/2 cawan mentega koko, lanolin, atau minyak kelapa. Sapukan secara langsung ke sendi sakit. Anda juga boleh campurkan 1/2 sudu teh lada cayenne dengan 1 cawan cuka sari apel dan rendamkan tangan atau kaki selama 20 minit untuk mengurangkan kesakitan dan keradangan.

2. Buah Pectin & Jus Anggur.
Gabungan pektin, yang terdapat dalam sel-sel tumbuhan banyak, dan jus anggur boleh digunakan dengan baik untuk orang yang mengalami keradangan dan sakit sendi. Jus anggur dimuatkan dengan antioksidan, di antaranya, anthocyanin, yang diperhatikan untuk kesannya untuk mengurangkan keradangan. Pektin juga dipercayai melegakan pembentukan cecair di sendi penghidap arthritis.

Lebih baik untuk membeli pektin dari kedai makanan kesihatan atau semulajadi untuk kualiti yang terbaik. Anda ingin memastikan untuk memilih pektin yang bebas dari MSG dan aditif lain.

Campurkan 1/2 cawan jus anggur dengan 2 pektin sudu. Anda boleh menambah air, jika perlu. Minumnya dua kali sehari selama 6 minggu, dan kemudian mengurangkan kekerapan apabila gejala hilang.

3. Licorice.
Licorice bertindak seperti kortikosteroid semulajadi badan anda sendiri, yang mengurangkan keradangan. Ia juga mengurangkan radikal bebas di tempat keradangan dan menghalang pengeluaran enzim yang terlibat dalam proses keradangan. Komponen utama dalam licorice, yang menghalang dan melegakan keradangan, dipanggil glycyrrhizin. Ia menyokong pelepasan kortisol, yang menindas sistem imun dan meredakan kesakitan dan kekerapan arthritis flare-up.

Licorice datang dalam pelbagai teh, tincture, atau dalam bentuk tambahan. Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa licorice bukan untuk semua orang. Orang yang mempunyai masalah tekanan darah harus mengelakkan herba sama sekali.

4. Flaxseed.
Omega-3 adalah penting untuk sistem imun yang kuat, tetapi adakah anda tahu ia juga membantu melawan keradangan? Flaxseed adalah salah satu sumber vegan terbaik untuk asid lemak Omega-3, yang menjadikannya lebih penting untuk penghidap arthritis. Lemak haiwan sering boleh menyebabkan keradangan yang lebih tinggi, jadi membuat pilihan untuk memasukkan flaxseed ke dalam diet anda akan membantu anda mendapatkan Omega-3 yang penting tanpa menambahkan lemak haiwan.

Cuba sertakan dua sudu flaxseeds atau minyak biji rami dalam diet harian anda. Anda boleh menambah flaks tanah ke bijirin, yoghurt, dan juga sos dan stew.

5. Stinging Nettle.
Jangan biarkan nama itu menakutkan anda, nettles mengandungi protein, kalsium, fosforus, besi, magnesium, beta-karoten, bersama-sama dengan vitamin A, C, D, dan kompleks B, semuanya dalam bentuk yang mudah untuk gunakan. Ia juga merupakan ubat herba hebat untuk semua jenis arthritis dan gout.

Tumbuhan nettle yang menyengat mempunyai rambut halus pada daun berbentuk hati dan batang yang menjengkelkan ke kulit. Walaupun rambut jelatang yang menyengat biasanya menyakitkan apabila disentuh, apabila diletakkan di atas kawasan yang menyakitkan badan, mereka berkhidmat untuk mengurangkan kesakitan, sama ada dengan mengurangkan bahan kimia keradangan atau mengganggu penghantaran isyarat sakit.

Nettles juga mempunyai mineral termasuk boron, kalsium, magnesium dan silikon, yang meringankan kesakitan sambil membantu membina tulang yang kuat.

Jelatang menyengat terdapat dalam beberapa bentuk termasuk teh, kapsul, tinctures, ekstrak, atau daun keseluruhan. Dos yang disyorkan untuk bentuk kapsul adalah sehingga 1,300 mg / hari. Daun seluruh boleh digunakan secara langsung ke kawasan kulit yang menyakitkan.

6. Kunyit, Halia dan Bromelain.
Kunyit, halia, dan bromelain adalah semua rawatan yang berkesan dan semulajadi untuk melegakan kesakitan, bengkak, dan sakit sendi dengan sendirinya. Tetapi dalam kombinasi, ketiga-tiga bahan tersebut meningkatkan keberkesanannya.

Comments

Popular posts from this blog

8 Home Remedies for Veins Varicose You May Not Have Heard of

8 manfaat kesihatan makan kacang

8 remedi semula jadi untuk kembung perut dan gas