8 remedi semula jadi untuk kembung perut dan gas



Kita semua mempunyai gas dan lulus gas adalah proses semula jadi tubuh melepaskan udara yang berlebihan dari badan. Tetapi kita sering mengalami perasaan yang ketat, yang ditimbulkan sehingga menyebabkan belching atau kembung. Walaupun ia tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan tetapi boleh menjadi sebab ketidakselesaan dan kesakitan. Walau bagaimanapun, memperkenalkan beberapa perubahan sihat dalam diet bersama-sama dengan ubat-ubatan rumah semulajadi untuk perut kembung dan mengamalkan yoga boleh membantu dalam merawat pencernaan dengan cara yang berkesan.

Punca kembung perut.
Antara sebab-sebab umum kembung dan gas adalah seperti berikut:
-Menyata udara.
- Makan dengan tergesa-gesa.
-Constipation.
-Refluks asid.
-Menstruasi.
-Giardiasis.
-Gunakan ubat-ubatan tertentu.
-Gunakan gula pengganti.
-Penguat berkesan untuk melegakan kembung dan gas.

Walaupun kebanyakan dari kita menggunakan ubat-ubatan kaunter untuk mendapatkan bantuan cepat daripada kembung dan gas, tetapi yang terbaik adalah untuk memilih ubat-ubatan rumah semula jadi untuk kembung perut yang sebenarnya berkesan dalam mengubati senak, gas, kembung dan menghilangkan keasidan dan mempunyai sifar sama sekali kesan.

Teh Peppermint.
Teh mentah yang menyegarkan adalah salah satu penyembuhan perut kembung perut yang paling berkesan yang membantu melegakan kram perut, kembung dan gas. Minyak pati yang tidak menentu seperti menthol yang hadir di dalam teh mempunyai sifat santai dan anti-spasmodik yang melegakan kejang dan kekejangan saluran gastrousus. Ia juga meningkatkan fungsi pundi hempedu dan hati. Ia membantu laluan makanan yang halus dan menelan udara.

Rebus secawan air dan tuangkan di atas beg teh, tutup cawan dengan hidangan dan biarkan ia tinggal selama 10 hingga 15 minit, keluarkan hidangan itu, memerah beg teh dengan belakang sudu untuk mengeluarkan semua cecair, nikmati teh yang menyegarkan selepas makan malam. Ini boleh menjadi remedi rumah paling mudah untuk perut kembung.

Teh Chamomile.
Chamomile herba adalah masa yang diuji ubat rumah untuk mengurangkan perut kembung dan gas. Ia juga membantu dalam mengurangkan senak, pedih ulu hati kronik, muntah dan perut. Kesan rutin dan anti-spasmodik berkesan herba membantu dalam meredakan saluran pencernaan dan menghilangkan kekejangan dan kekejangan. Ciri-ciri anti radang dan sedatif chamomile juga menjadikannya ubat semula jadi yang kuat untuk melegakan gejala Sindroma Pra haid dan rheumatoid arthritis.

Rebus secawan air, tuangkannya ke atas beg teh dan tutup dengan hidangan selama 10 hingga 15 minit. Keluarkan hidangan, memerah semua teh dari beg teh dengan bantuan sudu, tambah sudu teh madu (pilihan) dan nikmati teh chamomile anda. Ia boleh minum 2-3 kali sehari untuk melegakan kembung dan kembung. Ikut rawatan rumah ini untuk perut kembung secara berkala.

Air Lemon Hangat.
Segelas air suam dengan jus lemon pada waktu pagi adalah ubat semula jadi yang mudah dan cepat untuk masalah gastrik. Sifat asid jus lemon menormalkan HCL (asid hidroklorik) dan pengeluaran hempedu, kedua-duanya memainkan peranan penting dalam meningkatkan penghadaman dengan memecahkan makanan dan mempromosikan fungsi enzim hati. Ia juga membantu membuang toksin dan bahan kimia berbahaya dari saluran gastrousus. Ia bertindak sebagai julap asli dan membantu dalam pergerakan usus untuk mengelakkan risiko sembelit dan buasir. Di samping itu, ia juga berfungsi sebagai ubat penantian untuk penurunan berat badan dengan membakar kalori.

Salah satu ubat rumah yang paling mudah untuk kembung perut adalah di sini, memanaskan segelas air dan campurkan 2-3 sudu besar jus lemon segar ke dalamnya supaya ia menghasilkan penampilan yang mendung, kacau dan diminum dahulu pada waktu pagi pada perut kosong untuk mendapatkan bantuan daripada gas dan kembung secara semulajadi.

Epal sider cuka.
Faedah kesihatan cuka sari ape (ACV) adalah terkenal dan ia adalah jawapan alam semula jadi bagi semua masalah gastrousus. Cuka cider epal meningkatkan pengeluaran dan pembebasan enzim dan asid pencernaan yang membantu dalam memecah makanan dalam usus. Oleh itu, adalah yang terbaik untuk mengambil ACV sekurang-kurangnya 15 hingga 30 minit sebelum mempunyai makanan yang berat atau pedas. Asid asetik, laktik, isobutriik dan asid propionik yang terdapat di cuka sari ape juga meningkatkan kesihatan pencernaan dengan menghalang pertumbuhan mikroorganisma dan ragi yang berbahaya di dalam usus.

Campurkan 2 sudu cuka sari ape organik dalam segelas air suam dan perlahan-lahan menyerapnya 30 minit sebelum makan untuk mencegah senak, gas, kembung dan perut kembung.

Halia.
Teh halia adalah ubat rumah semula jadi yang kuat untuk kembung perut untuk senak yang membantu melegakan perut, pedih ulu hati, gas, kembung dan kekejangan. Komponen kimia gingerols dan shgaols yang hadir dalam halia membantu dalam meredakan saluran usus dan otot yang membantu dalam melegakan penyempitan dan gas terperangkap dalam saluran pencernaan. Ia menghalang keradangan dan juga merangsang proses penghadaman. Di samping itu, ia juga membantu melegakan selesema, selesema, sakit tekak dan penyakit pernafasan.

Comments

Popular posts from this blog

8 Home Remedies for Veins Varicose You May Not Have Heard of

8 manfaat kesihatan makan kacang