8 manfaat kesihatan makan kacang



Jika anda kacang tentang kacang tanah, pertimbangkan diri anda bertuah. Denyutan nikmat ini dipenuhi dengan nutrien, iklan jadi mereka mempunyai banyak kesan sampingan yang positif. Disusun dari Joy Cure, di sini adalah senarai lapan manfaat kesihatan berasaskan sains kacang untuk badan dan minda.

1. Membantu mengurangkan berat badan.
Dalam diet seimbang, kacang-kacangan membantu dalam penurunan berat badan. Mereka kenyal dengan lemak tak jenuh, protein, dan serat - semuanya meningkatkan ketegangan. Ini bermakna anda akan terus bertahan lebih lama tanpa makan pesta nanti. Hasilnya mengurangkan pengambilan tenaga dan, oleh itu, kurang berat badan. Kacang rebus boleh menjadi lebih berguna untuk penurunan berat badan berbanding dengan yang dipanggang atau yang mentah sebagai bekas mengandungi kalori yang lebih rendah.

2. Menurunkan kolesterol.
Adakah kolesterol tinggi? Makan kacang dan gunakan minyak kacang tanah! Tahap kaya lemak tak tepu mereka mengurangkan kolesterol "buruk" anda. Akibatnya, risiko penyakit jantung, strok, dan masalah kardiovaskular yang lain akan berkurangan.

3. Hasil dalam kulit yang sihat.
Asid lemak tak tepu mempunyai sifat anti-radang yang luar biasa. Jadi, jika kulit anda tertekan, ia akan menyukai kacang tanah! Lemak ini melindungi kulit daripada kerosakan matahari, mengurangkan risiko keriput dan bintik-bintik matahari. Mereka juga melindungi sel-sel kolagen yang dipanggil fibroblas. Dengan lebih banyak kolagen, garis-garis halus akan kurang ketara.

4. Mengelakkan kanser.
Kacang adalah makanan pelengkap yang baik dalam rawatan pelbagai jenis kanser. Kacang mengandungi sebatian phytosterols yang mempamerkan sifat antikanker, terutama terhadap payudara, kolon, dan kanser prostat. Makan kacang atau produk yang diproses mungkin mengurangkan pertumbuhan sel kanser pada wanita dengan kanser kolorektal.

5. Merawat arthritis.
Arthritis adalah keadaan keradangan kronik yang memberi kesan kepada lebih daripada 50 juta orang dewasa Amerika. Tetapi terima kasih kepada kelebihan anti-radang kacang tanah, sakit sendi dapat dikurangkan. Niacin dalam kacang juga meningkatkan gejala-gejala artritis sementara meningkatkan pergerakan sendi. Kacang adalah alternatif semulajadi yang baik untuk ubat anti-radang nonsteroid (NSAIDs). Masak mereka, panggang mereka, atau makan mereka mentah, sama seperti yang anda suka.

6. Menegaskan Alzheimer.
Kacang, dimasak atau sebaliknya, boleh membantu anda melawan penyakit degeneratif seperti Alzheimer dan menjadikan tubuh dan minda anda berada dalam kawalan anda lebih lama. Mereka mengandungi sebatian resveratrol yang telah terbukti mengurangkan kematian sel, melindungi DNA, dan mencegah kerosakan neurologi pada pesakit Alzheimer. Memasak atau memanggang kacang adalah lebih baik kerana proses itu mungkin meningkatkan tahap sebatian ini.

7. Mengurangkan batu karang.
Kacang seperti kacang boleh mengurangkan kejadian batu empedu dengan hampir 25%, terutama pada wanita. Bertujuan untuk makan sekurang-kurangnya 100 g kacang tanah, dalam apa jua bentuk, setiap minggu.

8. Mengendurkan kemurungan dan demensia.
Makan kacang mungkin membuat anda gembira kerana mereka benar-benar lazat! Tetapi ini bukan bagaimana ia akan membantu anda menangani kemurungan anda. Kacang mengandungi bahan yang meningkatkan tahap serotonin, yang merupakan penyebab utama kemurungan. Ini juga dikatakan membantu untuk merawat keadaan seperti demensia. Jadi rasa tidak bersalah kerana mempunyai mentega kacang sebagai makanan kegemaran anda!

Comments

Popular posts from this blog

8 Home Remedies for Veins Varicose You May Not Have Heard of

8 remedi semula jadi untuk kembung perut dan gas